11 mei Facultatieve excursie.

12 mei 2011 - Granada, Spanje

11 mei Facultatieve excursie.

22 van de 30 deelnemers gaan mee met deze excursie.

Om 9.30 uur haalt de bus ons op we gaan richting Granada en halen de gids Maarten op.

We rijden dan richting Lanjon  dit stadje wordt beschouwd als de historische toegangspoort tot het gewest  Sierra Nevada / Alpujares.

Het is bekend vanwege de geneeskrachtige bronnen.

Het is een kuuroord uit de achttiende eeuw en bezit vijf waterbronnen die in het bijzonder aan geraden worden bij klachten als longziekten, spijsverteringsproblemen, overgewicht en diabetes.

In dit dorpje wonen over het algemeen oudere mensen de jongeren zijn vertrokken naar grotere steden.

Zo zagen we een stelletje oude mannetje op bankjes zitten.

Ook waren er mensen te zien die met een fles  bronwater halen.

Hier ook koffie gedronken (hier wonen nog  veel moslims zonder hoofddoekje) in een apart koffiehuis.

Als je binnen kwam had je aan de r. hand de groenteboer aan de l. hand de bakker daar liep je tussen door dan een eindje verder aan de r. hand de vis boer en aan de l. hand de visboer en daar achter kon je koffie drinken.

De gebouwen zijn erg diep niet zo breed.

Vervolgens gaan we naar de laagste van drie bergdorpjes, Pampaneria.

Daar hebben we een beetje rond gewandeld en natuurlijk winkeltjes bekeken.

Daar een mooi vest/jasje gekocht voor de winter.

In dit dorp zijn bij de ingang tegels te zien waarop staat “Reiziger blijf bij ons wonen”.

Daarna naar het middelste dorp Bubion hier rijden we door heen.

Nu naar het hoogste dorp Capileira 1.500 meter boven zeeniveau.

Hier hebben we een hammendrogerij bezocht.

Wat heel indrukwekkend was.

Er werd verteld hoe dat allemaal in z’n werk gaat nou dat is nog een heel werk .

Daar hebben we wat ham gekocht wat heel bijzonder smaakt (lekker) soms hangen die hammen wel drie jaar.

In dit dorp hebben we de lunch wat ook weer goed was.

Na de lunch nog even door het dorp gelopen het doet heel erg Marokkaans aan.

Om 16 uur gaan we weer terug naar de camping.

Met veel haarspeldbochten komen we weer terug in Granada waar Maarten ons verlaat.

Om 18 uur waren we terug op de camping.

Om 19 uur jus de boules.

Tijdens de koffie hoorden via een deelnemer dat ze vanuit Nederland had gehoord dat hier in de buurt een aardbeving was geweest 5.3 op de schaal van Richter.

Dat was wel even schrikken wij hebben er niets van vernomen maar het is ook zo’n 200 km van ons vandaan met bergen er tussen.

Wij komen op de volgende route hier langs.

Na wat telefoontjes naar de alarmcentrale bleek het erg mee te vallen.

Alarmcentrale in Barcelona had nog niets gehoord!

Uit Nederland  werd verteld dat er niets afgesloten was en we de route kunnen vervolgen.

We zien het wel geen paniek.

1. Jan en Tiny:
    12 mei 2011
    Dag Henk en Hermien
    Ik had jullie net een smsje gestuurd, in verband met de aardbeving, maar ik had beter eerst jullie bericht kunnen lezen en daaruit vernemen dat alles goed is met jullie. Trouwens mooie reis maken jullie en gelukkig wat beter weer. Jullie zien weer heel andere dingen dan wij voor vier jaar terug hebben gezien. Krijg net Henk's smsje, doen jullie voorzichtig als je er morgen langs moet? Veel plezier en een goede reis.

Groet,n uut Ass,n